Diafilm - az első lépés az olvasás felé

Diafilm - az első lépés az olvasás felé

Hogyan szerettessük meg az olvasást a gyerekekkel?
3 napos AKCIÓ! Elolvasom Diafilm - az első lépés az olvasás felé 1 perc Következő Magellán világ körüli utazása

Vetítsünk nekik!

Besötétített szoba, izgalmas fények és tevékenység, ahogy befűzzük és tekerni kezdjük a filmet, együtt a család, s a szoba falán egyszer csak megjelennek a gyönyörűséges rajzok, a szülő kedves, jól ismert hangján pedig megszólal a mese. Ebben a bensőséges, meghitt hangulatban a gyermek jól érzi magát és ez a hangulat az, amely bevésődik, megmarad emlékeiben. És ez éppen a meséhez, az irodalomhoz, az olvasáshoz kötődik.

A történetek egyszerűek. A képek alatt rövid, jól olvasható feliratokat látunk. A gyermek is látja (ellentétben a könyvvel), és a többszöri (sokszori) felolvasás után már jó ismerősként találkozik a betűkkel, a szöveggel. A felolvasás mindig egy kiváltság: csak az mesélhet, aki már tud olvasni. A szülő vagy a nagyobb testvér. Ki ne szeretne közéjük tartozni? A kicsik alig várják, hogy maguk is részesei legyenek e történetnek. Lehet először csak kisebb feladatokat adni: jelezd, ha tovább kell tekerni (ilyenkor is szemmel kell kísérnie a szöveget, hiszen látni kell mikor van vége), aztán lehet kisebb szerepeket osztani rájuk: Te leszel a kis róka, Te pedig a medve. A narrátor szerepe a legkomolyabb. Játszva, örömmel vesznek részt a gyermekek a mesélésben és észrevétlenül is olvasni kezdenek.

A diafilmen feldolgozott történetek a magyar és világirodalom legszebb, legkedvesebb meséi. Számos mondóka, gyermekvers, vagy versben elmondott történet olvasható a képek alatt. Fülbemászóak, élvezet őket hallgatni, olvasni. És nem kell sietni. Van idő rá, hogy még a legkisebbek is nyugodtan kibogarásszák a betűket, hiszen akkor haladunk tovább, amikor akarunk. És közben kérdezhet a kicsi, megbeszélgethetjük amire kíváncsi.

Vannak komolyabb irodalmi feldolgozások is a diafilm választékban. Ezek nem helyettesítik a könyvet, de ráirányíthatják a figyelmet és az érdeklődést az irodalmi műre. A regény elolvasása után pedig össze tudjuk hasonlítani a kétféle feldolgozást, vagy ismétlésként feleleveníthetjük a történetet, a könyv tartalmát.

Az idegen nyelvű szöveggel ellátott mesék segíthetnek a nyelvgyakorlásban. Izgalmas vállalkozás megtudni, vajon hogy is hangzik ez vagy az a mese az adott idegen nyelven és miután a történet már ismerős, könnyen kikövetkeztethető egyik vagy másik ismeretlen szó jelentése. Persze szótár használata megengedett.

Mindezek csupán a diafilm olvasóvá nevelésben játszott szerepéről szóltak, és akkor még nem említettük az egyéb hasznos, pl lélek és jellemformáló, ismeretterjesztő és esztétikai nevelést szolgáló vonatkozásait, amiről még nagyon sokat lehet értekezni. Ismerkedjetek meg vele Ti is! Jó szórakozást kívánok!